Jak učíme

Způsob učení

Běžný den je sestaven ze tří výukových bloků, které jsou vyplněny nabídkami workshopů a doplněny setkávacími kruhy různého zaměření. Vzdělávací nabídku připravují týden dopředu průvodci, externí průvodci nebo sami děti.

Věkové míchání

Sebeřízené vzdělávání dětí probíhá ve věkově smíšených skupinách, které podporují spolupráci a komunikaci mezi dětmi a umožňují přirozené učení dětí navzájem. Spolupráce mladších a starších dětí podporuje také vytváření zdravého a bezpečného prostředí mezi dětmi. Ve smíšené skupině mohou mladší děti dělat i to, co by bylo pro ně samotné nebo děti stejného věku nebezpečné nebo složité. Starší děti si díky těm mladším rozvíjí svůj smysl pro zodpovědnost vůči ostatním a také si upevňují a rozšiřují vědomosti díky předávání mladším.

Volba činností

Děti si samostatně volí, zda a jaké činnosti se ve škole zúčastní. Jestliže dítě k činnosti nebo tématu dozraje a má kolem sebe ten správný podnět, dojde k efektivnímu učení. Tento způsob individualizovaného vzdělávání umožňuje dětem objevit a využívat svůj vlastní učební styl a vyvíjet se dle jejich vnitřního vývojového programu.

Hodnocení

Děti nehodnotíme – na vyžádání dětí poskytujeme zpětnou vazbou na jednotlivé aktivity a na portfolio, které má možnost si dítě dobrovolně v rámci činností rozvíjet. Formálně (třídní kniha, vysvědčení) hodnotíme slovním způsobem. Dítě se také setkává s průvodcem a rodiči na tzv. triádách jejichž smyslem je otevřeně vyjádřit své potřeby a mít možnost zhodnotit své působení ve škole. Naše škola je primárně zaměřena na rozvíjení vnitřní motivace a na proces jako takový než na jeho výsledek, proto nám hodnocení nedává smysl, pokud není vyžádané.

Soustředění

Dětem je umožněna koncentrace na jimi zvolenou činnost podle jejich časové potřeby.

Podpora v rozvoji vnitřní motivace

Dětem zvyklým na vedení je nabídnuta podpora pro přechod k autonomii a vlastní iniciativě.

Učíme se životem

Děti se učí především praktickými situacemi tj. vším, co dělají, prožívají a na co jsou nuceny reagovat, byť se může jednat o ne příjemné situace nebo události

Čtení, psaní, počítání

Dětem 1 – 3. ročníku je o proti starším ročníkům nabízena každodenní podpora při rozvoji základních vzdělávacích dovedností, tzv. triviu (psaní, čtení počítání).

Sebeřízené vzdělávání

Děti vyšší ročníků mají možnost sebeřízeného rozvoje za podpory průvodců také skrze informační technologie (umimeto.org, Khan Academy, Duolingo a další).

Přijímačky

Budoucím absolventům školy je k dispozici kariérový poradce(7-9. ročník) a podpora pro úspěšné zvládnutí přijímacích zkoušek na střední školy formou individuálních lekcí ČJ a M a společných workshopů v těchto předmětech.


Průvodci (učitelé)

Pro děti základní školy jsou k dispozici učitelé, kteří se v ZeMěŠkole nazývají průvodci:

Kmenoví průvodci jsou třídní učitelé, kteří zajišťují nabídku dle rozvrhu, spravují učební pokrok dětí a komunikují s rodiči.

Běžní průvodci obohacují vzdělávací nabídku o specifická témata v rámci předmětové nabídky školního rozvrhu

Externí průvodci přináší do školy nové podněty formou specifických workshopů nebo projektů (divadlo, hudební představení, cizí jazyku apod.


Připravenost dětí na další stupně vzdělávání

Jako každá škola zapsaná v rejstříku škol tak i ZeMěŠkola svými hodnotami, obsahem a organizačními formami vzdělávání naplňuje Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání i popsané klíčové kompetence. Zajišťuje tak podmínky pro úspěšnou přípravu dětí na přechod k dalšímu stupni vzdělávání.

Důležité je, co rodič a dítě opravdu chce. Tlak na urychlení vývoje a zrání dětí, který by šel proti směřování dítěte a je z našeho pohledu kontraproduktivní a neslučuje se s hodnotami školy.

Pokud je dítěti ponechána jeho vnitřní motivace, nemá pak problém s přechodem do dalšího stupně vzdělávání. To je zkušenost svobodných škol, které ve světě fungují.

Vycházíme z předpokladu, že hlavní přidanou hodnotou vzdělávání i podmínkou jeho úspěšné celoživotní realizace je vedle schopnosti učit se především dobrý vztah sama k sobě, zdravá sebeúcta, objevení a rozvinutí vlastních talentů, efektivní komunikace a kvalitní vztahy s ostatními lidmi a dobrý vztah k prostředí, ve kterém žijeme. Dílčí znalosti mohou být užitečné, pokud je děti mají uspořádány ve smysluplných myšlenkových konceptech, jinak jsou k nepotřebě a mozek je rychle zapomíná. Znalosti jsou sice důležitou, ale pouze jednou ze součástí komplexní osobnosti, pro kterou bude stále důležitější rozpoznat podstatné, umět se učit, učit se s radostí a dosahovat mistrovství v oboru svého talentu a zájmu.


Když se dítě nechce „učit“

Dítě v naší škole prochází různými fázemi svého osobnostního vývoje – má své vnitřní vývojové hodiny a pokud vyrůstá v bezpečném podporujícím prostředí, pak se jimi řídí a je stále samo sebou. Dítě se rozvíjí nejen v mentální rovině, která je nejvíce akcentována v běžných školách, ale také v rovině duševně/emocionální, tělesné rovině nebo rovině duchovně-intuitivní. Někdy se proto stává, že dítě zdánlivě nic nedělá, nudí se a nemá o nic zájem. Při hlubším náhledu je ale možné zjistit, že dítě rozvíjí svou vnitřní část -prožívá se, je citlivé a ponořené do sebe sama, případně čeká na vhodný impuls či inspiraci. Nebo se potřebuje seznamovat se svým tělem, vyžaduje konflikt nebo sociální kontakt, což jsou projevy, které často chybně nehodnotíme jako rozvoj, ale jako zlobení nebo nesoustředěnost.

Děti proto v naší ZeMěŠkole k žádné aktivitě nenutíme a respektujeme jejich aktuální duševní rozpoložení. Naši průvodci jsou zároveň v pozornosti k tomu, co děti prožívají a jsou připraveni s nimi diskutovat a být jim nápomocni v jejich sebepoznávání.